مضرات ماندن شارژر در برق

شما هم احتمالا برایتان پیش آمده که شارژر موبایل خود را در حالی که به پریز برق متصل است رها کرده باشید. به هر حال، احتمالا شما به خاطر مشغله کاری یا عجله داشتن حواستان به این موضوع نباشد. حتی ممکن است طبق عادت، شارژر خود را هیچ وقت از برق نکشید. اما آیا می‌دانستید که اگر شارژر تلفن خود را همواره در پریز برق نگه دارید، در واقع می‌تواند اثرات منفی بر برق خانه شما و عمر خود شارژر داشته باشد؟

در این مقاله به برخی از دلایلی می پردازیم که چرا هرگز نباید شارژر تلفن خود را برای مدت طولانی به برق متصل نگه دارید.

 

خطر آتش سوزی

یکی از بزرگترین خطرات وصل نگه داشتن شارژر موبایل، خطر آتش‌سوزی است. اگر شارژر شما بیش از حد داغ شود، ممکن است چیزی در اطراف آن آتش بگیرد. این به ویژه اگر شارژر خود را در طول شب به برق رها کنید خطرناک‌تر است، زیرا ممکن است متوجه آتش سوزی نشوید.

 

 

قبوض بالای برق

یکی دیگر از معایب اتصال شارژر موبایل این است که می تواند بهای قبض برق شما را افزایش دهد. حتی زمانی که گوشی شما به شارژر متصل نیست، خود شارژر همچنان انرژی مصرف می‌کند. بنابراین اگر همیشه آن را به برق متصل کنید، ممکن است ضمن هدر دادن انرژی متحمل پرداخت قبض گرانتری شوید. البته هزینه این انرژی هدر رفته در کشورهایی که انرژی در آن­ها ارزان است (مثل ایران) خیلی محسوس نیست.

 

اتلاف انرژی

وصل نگه داشتن شارژر موبایل نه تنها باعث افزایش بهای قبض برق می شود، بلکه باعث هدر رفتن انرژی می‌شود. وقتی شارژر خود را وصل می‌کنید، حتی اگر تلفنتان به آن وصل نباشد، شارژر همچنان از پریز برق استفاده می‌کند. این بدان معنی است که تمام این انرژی هدر رفته برای گرم کردن خانه شما و آلودگی بیشتر هوا صرف می‌شود. چرا که خود شارژر حتی زمانی که موبایل به آن متصل نیست، مقداری توان مصرف (تلف) می‌‌کند.

 

 

 

کاهش عمر شارژر

وقتی شارژر به صورت مداوم در پریز برق باشد، به خاطر وجود اختلاف ولتاژی که در مدار ایجاد می‌شود، اجزای شارژر به خصوص خازن‌ها و ترانس فرسوده می‌شود و رفته رفته عملکرد شارژر ضعیف می‌شود.
پس بهتر است بعد از هر بار استفاده از شارژر، آن را از پریز برق بیرون بکشیم تا هم از خطرات احتمالی و هزینه‌ها جلوگیری کنیم و هم این که با سالم ماندن شارژر مدت طولانی تری از آن بهره ببریم.