هسته فریت یا هسته فریتی، یک نوع هسته ترانسفورماتور و قطعات الکترونیکی است که از مواد فریتی تهیه می‌شود. فریت‌ها مواد سرامیکی ساخته شده از اکسید آهن و فلزات دیگر مانند نیکل، روی و منگنز هستند.

ویژگی مهم هسته فریت این است که خاصیت آهن‌ربایی بالایی دارند، یعنی قادر به جذب و تمرکز خطوط مغناطیسی هستند. این خاصیت باعث می‌شود که هسته فریت بتواند انرژی مغناطیسی را به خوبی تبدیل و انتقال دهد.

از هسته فریت در ترانسفورماتورها، منابع تغذیه سوئیچینگ، اینداکتورها، فیلترهای RF و دیگر قطعات الکترونیکی استفاده می‌شود. هسته فریت معمولاً به صورت حلقه‌ها، لوازم الکترونیکی قابل جدا شدن یا تکه‌های مستطیلی در دسترس است و می‌توان آنها را با پیچش سیم پیچی کرد.

استفاده از هسته فریت در قطعات الکترونیکی از جمله ترانسفورماتورها، باعث کاهش اتلاف توان، جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی، افزایش کارایی و کاهش اندازه و وزن قطعات می‌شود. همچنین، هسته فریت می‌تواند به عنوان عایق بین پیچ‌های سیم پیچی در ترانسفورماتورها و الکترونیک‌های قدرتی عمل کند.

هسته‌های از جنس فریت از انواع هسته‌های مغناطیسی هستند که از آن‌ها برای ساخت ترانسفورماتور‌ها و سلف‌های فرکانس بالا (فرکانس سوئیچینگ) استفاده می‌شود. فریت آلیاژی از اکسید آهن، روی و منگنز یا نیکل است که در دسته بندی مواد مغناطیسی در دسته فرومغناطیس نرم قرار می‌گیرد. این هسته‌ها دارای ضریب نفوذپذیری بالا و هدایت الکتریکی کم هستند.

کم بودن هدایت الکتریکی منجر به تلفات جریان گردابی بسیار ناچیزی در این هسته‌ها می‌گردد؛ بنابراین می‌توان از فریت‌ها در فرکانس‌های بالا تا چند مگاهرتز هم استفاده کرد. هسته‌های فریت در شکل‌های متنوعی در بازار موجود هستند. هر کدام از اشکال این هسته‌ها جهت کاربرد خاصی طراحی شده است. انواع هسته فریت را می‌توان بر اساس شکل ظاهری دسته بندی کرد.  در ادامه برخی از اشکال این هسته‌ها و کاربرد آن را می‌توان مشاهده کرد.

کاربردها:

هسته کاربرد
EE, EFD, EER, PQ منابع تغذیه
UU, UI, EE, EI, PQ سلف های توان بالا
UR ترانسفورمر Flyback
EE, POT, RM منابع تغذیه و ترانس سیگنال

 

انواع هسته فریت: