با توجه به ساختار داخلی و نحوه تولید ولتاژ مورد نیاز مدارالکتریکی , منبع تغذیه به ۲ دسته منبع تغذیه سوییچینگ و منبع تغذیه خطی تقسیم می شود:

 

 منبع تغذیه خطی یا Linear :

منبع تغذیه خطی می تواند برق متناوب ( AC ) بدون نیاز به قطع و وصل جریان ( سوییچینگ ) پس از طی کردن مراحل مورد نظر به ولتاژ DC تنظیم شده تبدیل کند و از آن به عنوان تغذیه کننده ورودی مدارهای الکترونیکی و مخابراتی و … در آزمایشگاه های دانشگاه استفاده کند.

 منبع تغذیه سوییچینگ :

منبع تغذیه سوییچینگ هم مشابه منبع تغذیه خطی در نهایت ولتاژ DC تنظیم شده را در خروجی دستگاه تولید می کند با این تفاوت که برای رسیدن به این هدف از روش سوییچینگ کردن جریان بار (قطع و وصل کردن) استفاده می کند و همین عاملی می شود تا نویز و ریپل سیگنال Gخروجی نسبت به مدل خطی افزایش پیدا کند. البته منبع تغذیه سوییچینگ دارای مزایای بیشتری نسبت به نوع خطی می باشد که ادامه بیشتر به آنها می پردازیم .

 

 

 

منبع تغذیه سوییچینگ  و منبع تغذیه Linear , مهم ترین منابع تغذیه مورد استفاده در صنعت برق می باشند . از طرفی منابع تغذیه دیگری مثل UPS ( تامین کننده برق مصرف کننده در هنگام قطعی بار برای مکان های مهم صنعتی , بیمارستان و … ) و منبع تغذیه ولتاژ بالا و منبع تغذیه جریان بالا ( قابل استفاده در جوشکاری ) هم مورد استفاده می باشد که در اینجا اشاره ای به آنها نخواهیم کرد .

 

 تفاوت های منبع تغذیه سوییچینگ  و منبع تغذیه خطی:

منبع تغذیه Linear ( خطی ) و منبع تغذیه سوییچینگ هر کدام دارای مزایا و معایبی می باشند که با توجه به آنها می توان از این دو دستگاه در محل موردنیاز استفاده کرد .

 

منبع تغذیه خطی برای تولید ولتاژ DC تنظیم شده نیازی به سوییچینگ ندارد و همین عامل مهمی در راستای کاهش نویز و ریپل خروجی ولتاژ نهایی می باشد . با توجه به همین ویژگی استفاده از منبع تغذیه خطی در مکان های حساس به نویز و دارای هارمونیک های مزاحم بسیار عاقلانه خواهد بود . به همین منظور این مدل در اکثر آزمایشگاه های برق دانشگاه ها به عنوان منبع تغذیه آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد .

البته باید به این نکته هم توجه کنیم که با استفاده از فیلترهای خروجی می توان نویزهای به وجود آمده در منبع تغذیه سوییچینگ را حذف کنیم , اما قطعا این کار ما را سخت تر می کند. به همین دلیل مثلا در مقابل دیش مخابراتی منبع تغذیه سوییچینگ کارایی ندارد.

ساختار داخلی منبع تغذیه خطی نسبت به سوییچینگ بسیار ساده تر بوده و قطعا هزینه تولیدی آن کاهش پیدا می کند. به همین دلیل در توان های پایین تر استفاده از آنها توجیه اقتصادی بیشتری دارد . اما با توجه به اینکه در منبع تغذیه خطی برای اینکه ولتاژ خروجی را در سطح مورد نظر به دست بیاوریم نیاز به افت ولتاژ ورودی روی ترانزیستور و اتلاف بخشی از آن داریم , قطعا راندمان آنها کاهش پیدا می کند. در نتیجه برای کاربردهای با توان بالا , منبع تغذیه سوییچینگ به دلیل اینکه راندمان بالاتری دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

در مورد منابع تغذیه خطی با توجه به اتلاف بخشی از ولتاژ ورودی به صورت حرارت تلف شده (دلیل کاهش راندمان نهایی) , برای خنک کردن اجزای داخلی نیاز به استفاده از هیت سینک داریم که حجم منبع تغذیه را افزایش داده و موارد کاربرد آن را محدود می کند.

منبع تغذیه سوییچینگ قابلیت تولید ولتاژ DC خروجی در طیف بسیار وسیعی تری را دارد . اما در منبع تغذیه خطی ولتاژ DC تولید شده در سطح پایین تری قرار دارد که این به دلیل افت ولتاژ ورودی در منبع تغذیه Linear می باشد.